Řízení auta v barefootech

Nevěřili byste, kolik mají barefoot boty a elektromobily společných vlastností.

Upřímně, než jsme vyhráli jihočeskou Firmu roku, kde jednou z výher bylo zapůjčení elektroauta Volkswagen ID.5, jsme o tom ani nepřemýšleli... Ale když ho teď na měsíc zkoušíme, napadlo nás sdílet zážitky z řízení v barefoot obuvi.

Vyhlašování firmy roku

Jak se řídí elektroauto?

Co má elektromobil s barefooty společného? V první řadě pohodlí bez omezení. Přijdete, sednete a jedete. Žádné zasouvání klíče ani startování; žádná spojka, jednička a poskokem vpřed. Stylový interiér i exteriér snad ani nemusíme zmiňovat. Obdobně nazujete bosoboty a prsty pocítí luxus volného prostoru.

Elektroauto

Vyjedete a… ticho! Samozřejmě pokud vzadu nekřičí děti. Ale motor vám rozhodně nepřehluší vaši oblíbenou popovou, rockovou nebo folkovou hvězdu. Podobně neslyšíte ani lehkou chůzi v bosých botách, zejména pokud umíte našlapovat citlivě.

A ten odpich! Elektromobily akcelerují snad ještě rychleji než formule. Alespoň nám to tak přijde :-). Stejně tak se noha při kroku odrazí od palce a díky funkční klenbě vystřelí kupředu.

Elektroauto

V elektroautě i barefoot obuvi se cítíme bezpečně, ale jeden rozdíl přeci jen najdeme. Zatímco bosé boty nutí nohu aktivně pracovat a posilovat svaly, v elektromobilu lenošíte. A to nejen tím, jak si válíte šunky, ale také díky mnoha nápomocným systémům, jako je například automatické přibrzďování při vjezdu do obce či head-up displej, který promění čelní sklo v obrazovku a hlídá, abyste z toho všeho pohodlí nepřejeli do jiného jízdního pruhu. Při vysedání se automaticky posune sedadlo, protože pak se lépe vystupuje, ambientním osvětlením si vyladíte interiér, jak vás baví, panoramatickou střechou se můžete kochat a inteligentní plánovač tras vám pomůže vybrat dobíjecí stanici během výletu. Podobnými drobnostmi vás Volkwagen rozmazluje. Vše má intuitivní ovládání a pokud se vám nechce ani na dotykovém displeji či volantu cokoli mačkat, zachrání vás hlasové ovládání. 

Elektroauto při jízdě

Jak jsme si zvykli na pohodlí barefoot bot, jiné bychom už nechtěli. Ze stejného důvodu se vůbec netěšíme, že do ID.5 za pár dní naložíme děti i s aktovkami naposledy a budeme muset zapůjčený Volkswagen vrátit. Zvykli jsme si rychle. A to jsem přitom člověk, co se na nové věci, zejména elektroniku, kvůli změně nastavení a ovládání, netěší. Tady jsem si ale po první jízdě připadala, že to auto znám už dávno.

Zaparkované elektroauto

Jde řídit v barefootech?

Podívejte se na závodní boty řidičů formulí, jak tenké podrážky mají! Minimální tloušťka podrážky totiž přináší maximální citlivost na pedálu. Kdo si někdy zkusil řídit v pohorkách určitě potvrdí, jak mu pevná a vysoká bota úplně sebrala schopnost citlivě pouštět spojku, přidávat plyn či brzdit.

Mnoho řidičů si proto nechává v autě například žabky na přezutí, jenže pozor, ty na noze příliš nedrží, takže o bezpečné jízdě nemůže být řeč! I když možná lepší než pata opřená o úzký vysoký podpatek, kde se noha snadno zvrtne a způsobí průšvih.

Nebo řídit úplně naboso? Za nás daleko lépe alespoň v ponožkobotách, které snadno srolujete do kastlíku a máte jistotu, že nepodkluzují a ochrání nohy před nečistou silnicí či parkovištěm, kam vystoupíte po skončení jízdy. No a kdybyste se náhodou v zimě obávali chladu od pedálů jako náš věčně zmrzlý markeťák Ondra, obujte zimní barefoot boty a vyrazte! Nebo třeba začnou vyhřívat pedály, když už nám auta jako ID.5 topí pod sedačkou, na volantu, na skle i zrcátkách. 

My v barefootech řídíme už roky, takže je můžeme jako obuv pro řidiče jenom doporučit. Zkusíte to taky?

Zaparkované elektroauto